Geschiedenis

De neogotische Gouwekerk is gebouwd tussen 1902 en 1904 naar ontwerp van architect C.P.W. Dessing. De kerk diende ter vervanging van de Sint-Jozefkerk die hier voorheen stond, maar eind negentiende eeuw werd afgebroken.

De Gouwekerk is tot de jaren ’70 in gebruik geweest als katholieke kerk. De Katholieke gemeente verhuisde naar Gouda-Noord, waardoor de kerk leeg kwam te staan. In 1979 werd de kerk gekocht door de Johan Maasbach Wereldzending.

In juli 2018 werd de laatste viering gehouden in de naastgelegen pastorie, het kerkgebouw was toen al enkele jaren niet meer in gebruik voor vieringen. In juli 2018 is de kerk verkocht aan een particuliere investeerder.

Gouda Gouwekerk linker zijbeuk
Hoge Gouwe kerk ruimte
Gouwekerk toren
Gouwkerk vooraanzicht

Toekomst

De kerkelijke functie van het gebouw is door het vertrek van de Johan Maasbach Wereldzending verdwenen. Op dit moment wordt gezocht naar een nieuwe bestemming. Hierbij is het behoud van het monument een belangrijk uitgangspunt.

Tijdelijke invulling

De Gouwekerk is jarenlang gesloten geweest voor bezoekers. Slecht twee dagen per jaar waren de deuren geopend voor Gouwenaars en toeristen: tijdens Open Monumentendag en Gouda bij Kaarslicht. De komende maanden worden in de Gouwekerk een aantal (culturele) evenementen georganiseerd. Zo geven we het gebouw een klein beetje terug aan de stad en krijgt iedereen de kans dit prachtige monument te bekijken.

Fun facts

‘Left-over’ woning op de Karnemelksloot
Architect Dessing kocht flink in voor de bouw van de kerk. Er bleven dan ook aardig wat bouwmaterialen over. Van deze materialen is een huis gebouwd aan de Karnemelksloot.

Verkocht voor 1 gulden
De Johan Maasbach Wereldzending betaalde in de jaren ’70 slechts 1 gulden voor het gebouw (inclusief de pastorie). Hierbij kregen zij echter wel de plicht het gebouw te restaureren en onderhouden.

Hoogste punt van Gouda
De toren van de Gouwekerk is het hoogste punt van Gouda. Met zijn 80 meter is van grote afstand te zien. Wil je de toren beklimmen? Houd de website en sociale media in de gaten voor de mogelijkheden.